mandag 15. desember 2014

And nothing has changed/Everything has changed: Bowies mer eller mindre skjulte skatter

Nothing Has Changed er altså tittelen på Bowies nye samleutgivelse, med The Best of David Bowie i parantes. Mange tar sannsynligvis tittelen for å være et lettere ironisk "tongue in cheek" motsvar til den tidligere samleren Changesbowie fra rockens såkalte kameleon. Og det er den jo, så klart. Men den er også en tekstlinje fra Sunday, det helt fabelaktige åpningssporet på albumutgivelsen Heathen fra 2002.

Mens vi ventet på Nothing Has Changed lagde jeg meg en alternativ Best of Bowie, med låter som vanligvis ikke inkluderes på samleplatene. Minst mulig singler og hits, altså, selv om det også finnes noen relativt obskure singelutgivelser i den omfattende Bowie-katalogen (Memory of a Free Festival måtte jo med). Denne Spotify-spillelista endte opp med nærmere 60 spor på til sammen snaut fire og en halv time.

I tillegg til at jeg vil skryte litt av låtrekkefølgen og kompilasjonen i seg selv (det må være lov, det er jo ikke jeg som har laget låtene (bortsett fra Fantastic Voyage, da (neida, bare tulla))), tør jeg påstå at innholdet på denne spillelista kan måle seg med en hvilken som helst samling av en hvilken som helst annen artist eller band - inkludert deres største hits. Og at det sier en hel masse om hvilken eksepsjonell låtskriver og artist David Bowie er.

Gledelig var det også å kunne trekke fram en del materiale fra senere utgivelser som Outside og Heathen, som jeg mener er ganske så undervurderte. Og alle perlene fra Diamond Dogs. Og fra David Bowie aka Space Oddity. Og fra... Oh well, sjekk heller ut selv.

For den som måtte ønske å ta en lytt, er Spotify-spillelista med mitt utvalg av Bowies mer eller mindre skjulte skatter å finne her:
Bowie - more or less hidden treasures
(Og åpningssporet måtte naturligvis bli Sunday - som også avslutter spillelista, i en annen versjon.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar